Saturday, June 9, 2012

Canon 550D vs Nikon D3100

Hari ni aku nak bercerita pasal kamera DSLR. Dua dua jenis aku dah try.. Korang mesti tertanye - tanye kan kenape aku boleh ade sampai dua kamera DSLR ni. Kisahnya bermula tahun lepas dalam bulan puasa 2011 aku beli kamera DSLR Canon 550D. Harge mase aku beli dulu dalam RM 2,499.00. Memang puas hati pakai kamera ni.


Tapi malagnye pertemuan aku dengan kemera ni hanya seketika. Kamera ni hilang dalam bulan 12, tahun yang same aku beli. Kire aku dapat pakai beberape bulan je lah. Kalau aku dapat orang yang pecah masuk rumah aku tu. Tertonggeng gak la mase tu.. Mane taknye beli mahal - mahal tapi dapat pakai sekejap je. Tapi nak wat camne kan?. Da tak de rezeki.


 Beberapa bulan lepas tu aku beli lagi kamera DSLR baru.. Kali ni Nikon D3100 pulak. Harge mase aku beli aritu RM 1,799.00. Aku beli kat PC Fair. Kire murah sikit la dari harge kat luar. Mase aku pegi usha harge kat Alamanda aritu harge die lebih kurang RM 1,9xx.00. Tak ingat la harge betol die berape.

Tapi kalau nak di bandingkan, kamera Canon 550D gambar terbaik. Dari segi ketahanan pula Nikon. Tapi kedua - duanya ade kelebihan masing - masing.

- Klik Sini Untuk Perbandingan -

No comments:

Post a Comment